Babysim

Babysim 3 mån – 2 år

I Babysim får du och ditt barn en härlig stund i varm bassäng och lugn miljö. I din trygga famn får barnet en lustfylld första upplevelse av vatten.
Babysim är för barn mellan tre månader och två år.

Tillsammans utforskar ni vattnet medan barnet utvecklas steg för steg. Barnet vänjer sig vid vatten på ett tryggt och lustfyllt sätt. Vi upprepar övningarna många gånger för att barnet ska känna igen sig och sång och lek är viktiga inslag. De första övningarna med stänk och plask är viktiga för att öva på vattenvanan.

Boka babysim idag!

Babysim finns i tre steg utifrån ålder och vattenvana.

Steg 1: Barnet vänjer sig vid vatten och övar på att flyta både på mage och rygg medan vi leker och sjunger. Från tre månaders ålder.

Steg 2: Barnet utvecklar förståelsen för vatten och övar mer på att flyta genom att vända från mage till rygg och tvärtom. Med lek och sång vänjer vi barnet vid stänk och vid att doppa huvudet. Vi börjar även springa i vattnet och sparka med benen både på rygg och på mage.

Steg 3: Här tar vi de första stegen mot att lära barnet att simma. Vi har även balansövningar för att förbereda barnet på att simma självständigt. Barnet är här något äldre och klarar sig själv med flythjälpmedel i vattnet. Föräldern är fortfarande med i vattnet.

Om babysim

Babysim startade för första gången i Sverige 1979. Man fokuserade mycket på att bebisar har en skyddande, medfödd dykreflex. Många trodde felaktigt att det var nödvändigt att dykreflexen fanns kvar när man skulle börja babysim. Det har lett till att många föräldrar än idag tror att barnet måste starta med babysim före en viss ålder – men så är det inte. Dykreflexen består av flera reflexer som sätter igång olika reaktioner i kroppen, som exempelvis att förbereda kroppen att spara syre. Det har dock visat sig att dykreflexen inte har någon praktiskt betydelse eftersom små barn har förmågan att styra det här på egen hand. Målet är idag att de ska lära sig att hålla andan viljemässigt – och det kan små barn. Man kan alltså börja simma när som helst. Det är aldrig för sent.

Att lära sig kontrollera andningen

Det är viktigt att barnet och föräldrarna känner sig trygga i vattnet innan man kan man lära barnet att hålla andan viljemässigt. Det här gör man varsamt och i lugn takt så att barnet känner att det kan kontrollera andningen. Den vanligaste metoden är att man först häller väldigt lite vatten över barnets ansikte och sedan ökar man mängden under flera veckors. Tillslut är barnet så tryggt att det går att hälla en hel liten bägare med vatten över ansiktet. Då har barnet har lärt sig att hålla andan och det kan börja träna på att simma korta sträckor under vattenytan. Barnet simmar efter en tid lite längre sträckor och nästa steg är att barnet lär sig att hämta luft igen för att kunna simma vidare.

Babysimskola

Det finns många olika benämningar på babysim. Hos oss har vi ”Babysimskola”, som brukar gälla barn upp till 2 år. Efter det kallas det oftast ”Minisimskola” eller ”Simlekis”. Förutom att det är en trevlig stund för både barn och föräldrar så ligger fokus även på barnets utveckling. Musklerna stärks och barnet kan röra sig på ett helt annat sätt än på land. Studier tyder på att barn som tränar i vattnet får en snabbare motorisk utveckling. De senaste åren har man även fokuserat på en annan aspekt – vattensäkerheten. Det är viktigt att tidigt lära barnen att ha respekt för vatten. Även om barnet har vant sig vid att vara under vattnet så brukar föräldern instinktivt rycka upp barnet om det släpper föräldern. Det kan då vara svårt för barnet att förstå konsekvenserna av sitt handlande. Därför vägleder man föräldrarna och hjälper till att ge barnen en naturlig respekt för vatten. Vad kan man lära sig?

• Koordination och balans
  • Simma under vattnet
  • Sparka sig upp till ytan för att hämta luft
  • Ryggflyt, som är det enda läget i vattnet som man kan vila och andas på
  • Flyta på rygg och vända tillbaka till mage från rygg.
  • Hålla sig fast – i föräldern eller i bassängkanten
  • Att inte hoppa i vattnet utan att ha fått tillstånd från föräldern.
  • och mycket mer!

Tips inför att börja babysimskola

Här har vi samlat lite tips och råd inför att börja i babysimskola. Det är jättebra att vänja barnet vid vatten på ett roligt och lekfullt sätt. Ett tips är att bada med ditt barn hemma i badkaret. Duscha också gärna med barnet och tänk på att det inte gör något om barnet får vatten i ansiktet. Säg gärna: ”Nu kommer det vatten” så vet barnet att det ska förbereda sig. När du börjar tidigt med att vänja barnet vid vatten tycker barnet inte att det är obehagligt eller konstigt. Att tänka på inför babysim:

• Små barn ska vara minst 3 månader när de börjar bad i bassäng.
  • Se efter så att barnet inte har några öppna sår och tänk på att det är viktigt att barnet är piggt och friskt.
  • Barnen bör simma i max 30 minuter och vattentemperaturen ska vara 32 grader eller mer.
  • Det är viktigt att instruktörerna är diplomerade babysiminstruktörer.
  • Tänk på att duscha ordentligt innan ni ska simma i babybassängen.
  • När barnet är i en babysimbassäng ska det inte ha en vanlig blöja eftersom de blir tunga och inte håller tätt. Välj en babysimblöjbyxa som är tät och har en bra uppsugningsförmåga.