Vattenvän

Simning

Vattenrädsla kan bero på många olika saker. Barnet kan ha varit med om en händelse som medfört rädsla för vatten eller så kan stress och oro i övrigt ha skapat en rädsla för att lära sig att simma.

Det finns många olika grader av vattenrädsla, vissa är rädda för att få huvudet under vattnet och andra är rädda för att gå i vattnet över huvud taget.

Vi från Monas simskola anser att varje barn har rätt att lära sig att simma, oavsett förutsättningar och bakgrund.

Vår kurs för vattenrädda barn består av fyra tillfällen där barnen, tillsammans med en erfaren instruktör, får lära sig hur vattnet fungerar och i lugn och ro förbereda sig för att lära sig simma.

Vi tar max in fyra barn per kurstillfälle och en vuxen som barnet känner sig trygg med får gärna vara med i vattnet.